Material inespecífic
Que és?
Aquells objectes i materials d’ús comú a la vida quotidiana que sense estar dissenyats per raons educatives, a l’escola són utilitzats amb funcions didàctiques.
És una font inesgotable de descobriments per als infants. La utilització d’aquest pot suggerir als més petits una sèrie d’activitats i experiències que despertin la seva curiositat, per tal d’anar adquirint nous coneixements.
Com pot ser utilitzat?
El material inespecífic pot ser emprat per els nens i nenes de moltes maneres, atribuint-li la funció que ells volen. A més responen a una gran quantitat d’objectius.
Aquest material potencia l’acció del nen i nena, essent aquesta bàsica per a l’adquisició d’aprenentatges nous. . A més, incita a la creació i a la investigació posant en joc totes les possibilitats dels nens fent-los avançar en el seu desenvolupament.
És una proposta de joc oberta. Aquest joc permet que els infants coneguin els conceptes físics dels objectes, com son el volum, la longitud, l’equilibri i altres característiques. També percep, constata i verbalitza nocions i conceptes lògic- matemàtics. Partint d’allò que rep dels sentits arribarà a conceptes més amplis.
Quins materials podem utilitzar?
ü Objectes naturals:
o Pedres
o Fruites
o Llavors
o Nous
o Etc
ü Objectes de materials naturals:
o Llana
o Cistelles de vímet
o Raspalls diversos (ungles, dents..)
o Etc.
ü Objectes de fusta:
o Caixes petites
o Castanyoles
o Culleres
o Cubs
o Daus
o Pinces de roba
o Etc
ü Objectes metàl·lics:
o Culleres
o Claus
o Obridors
o Motlles de pastissos
o Anelles
o Embuts
o Llaunes
o Coladors
o Plats
o Etc
ü Objectes de pell i roba:
o Moneders
o Bosses
o Pilotes
o Ninos
o Cintes de textures i colors
o Cremalleres
o Mocadors
o Teles
o Etc
ü Objectes de goma:
o Pilotes
o Trossos de manguera
o Anelles de goma
o Etc
ü Objectes de paper i cartró:
o Llibretes petites
o Capses de cartró
o Paper de llimar
o Rotllos de paper de wàter i cuina
ü Objectes de vidre:
o Ampolles de perfum
o Pots de melmelada i de iogurt
o Caniques grans
o Etc
Què possibilita el material inespecífic?
- La manipulació: Actuar sobre els objectes per a conèixer les propietats, qualitats i atributs.
- L’experimentació i observació directa: Es creen les primeres associacions.
- Emissió d’hipòtesis i construcció de projectes: Mentre el nen o nena actua amb el material sorgeixen nous problemes que el faran avançar donant respostes i solucions. Adquirint habilitats, i noves estratègies.
- Cooperació entre iguals: Les idees d’un inspiren als altres. Feedback.
- Expressió i reflexió: mentre experimentes, l’educador/a ha de facilitar a comunicació i la reflexió i verbalitzar les seves experiències.
El racó del material inespecífic:
El material inespecífic és un material habitual a les escoles infantils i existeixen propostes dissenyades especialment per aquesta etapa com són:
- La panera dels tresors
- El joc heurístic
Hem de dir, que aquest material ha de ser present a l’aula durant tota l’etapa infantil, a un racó de l’aula per exemple, però al seu abast.
El fet important d’aquest racó, és que hi hagi una quantitat suficient per a que possibiliti diferents activitats, ja siguin d’experimentació, quantitat, agrupació, seriació, aparellament, etc.
No hay comentarios:
Publicar un comentario