lunes, 28 de mayo de 2012

ACTIVITAT: Arc de Sant MArtí gran

Nom del recurs: Arc de Sant Martí gran          

Edat dels destinataris:  A partir de 2 anys

Descripció física del recurs:

Són 12 semicercles de fusta de diferents mides, que de més petit a més gran formen un semicercle gran de diferents colors. Aquest Arc de Sant Martí gran, forma part de les joguines Waldorf. Ofereix mil opcions constructives i simbòliques, ja que les peces amb forma corbada poden suggerir tot tipus de composicions i també d’elements simbòlics.

Presentació del material als infants:

Anirem a l’aula de psicomotricitat per tal de disposar d’un espai més ampli perquè els infants juguin, on el joc no sigui interferit per cap tipus d’estímul ni entre ells.
Un cop estan tots en l’aula de psicomotricitat els infants es posaran en rotllana al terra i podran agafar “TATAMIS??”  per estar més còmodes. En la rotllana també estarà asseguda l’educadora que farà la presentació del material de manera motivadora.
El material estarà tapat amb una manta creant així misteri i interès entre tots els infants. L’educadora preguntarà que es el que pot haver sota, tenint en compte les mides, la forma i imaginant-se així els jocs que podran dur a terme durant aquesta sessió. Un cop els infants han intervingut i tots els que han volgut participar han comunicat la seva idea. Els infants podran destapar-ho i observaran que hi han diferents semicercles. Un cop han vist realment de quin material disposaran, preguntarem als infants, què poden fer amb aquest material deixant lloc a la imaginació i creativitat.
Un cop amb la nostra ajuda  i intervenció em solucionat dubtes i preguntes, s’expliquen les normes que s’han de tenir presents en l’aula de forma ràpida. Com que no es pot fer mal bé al material i s’ha de respectar, s’ha de vigilar amb els companys i que no hi ha una norma establerta amb aquest material sinó que poden dur a terme totes les seves propostes creatives i la seva imaginació. Abans de deixar-los jugar lliurament amb aquest material, es posaran els infants en petit grup on es deixarà a l’abast altres arcs de Sant Martí.

Desenvolupament d’una sessió amb el recurs:

Un cop el material s’ha presentat prèviament, es deixarà el temps necessari als infants perquè puguin experimentar i manipular les peces. Per tal d’afavorir la participació de tots els infants i la seva intervenció amb el material. És deixarà l’arc de Sant Martí amb al que s’ha fet la presentació als infants i, a més a més, se’n deixarà un parell o tres més per poder formar grups petits on tots els infants el tinguin a l’abast amb més facilitat. Cada grup serà de 5-6 infants.
Un cop els nens i les nenes han experimentat i han pogut compartir-lo amb la resta d’iguals es tornarà a fer una rotllana per grups i podran fer una mostra del que han experimentat entre ells davant del gran grup i si els ha agradat fer ús d’aquest material, si el volen tornar a fer servir, etc. I podran comprovar les diferents possibilitats que té jugar amb aquest, si a tots els infants se’ls a imaginat el mateix, apilar-los, agrupar-los, balancejar-los, etc.
La funció de l’educadora serà tenir presents des de un inici les normes ha tenir en compte en l’aula de psicomotricitat, controlarà el temps del que es disposa, observarà els infants de forma perifèrica sempre estant visible i en contacte amb els infants en qualsevol moment. Podrà intervenir amb els infants per motivar-los, reflectir i fer-lis saber que bé els està quedant el que estan fent, preguntar el que fan, etc. Però en cap moment intervindrà en el joc de forma directe si no són els mateixos infants que demanen a l’educadora participació en el seu joc.


Aplicacions pedagògiques. Objectius didàctics:

Primerament el infant haurà d’identificar les qualitats dels diferents semicercles que formen l’arc de Sant Martí, és a dir la longitud ja que hi han semicercles més grans i més petits, el pes, , l’alçada del material contra més gran i més alt és o contra més petit menys alçada té, per tant la grandària  lògic-espacial, els colors i les mides d’aquests semicercles.
Un cop coneixen les diferents propietats del material els infants poden dur a terme una classificació i agrupació d’aquests segons la gama de color, i un cop classificats podran ordenar-los de més clar a mes fosc, o envers.
Per últim els infants podran  realitzar també una ordenació de gran a petit o de petit gran, el finalment la numeració.

Possibles variacions del joc:

Les possibilitats amb aquest material són molt diverses, i també influeix molt la capacitat imaginativa i creativa de l’ infant i/o adult que n’estigui fent ús, ja que aquest no és un material el que estigui que desenvolupar mitjançant unes normes i pautes fixades, sinó que a partir de la seva manipulació lliure se’n pot extreure molts continguts, aplicacions pedagògiques.
Algunes d’aquestes variacions són:
Fer torres, construccions apilant-les i endreçant-les segons les seves mides i longituds de forma horitzontal o vertical.
O només apilar-les pel simple plaer de posar una sobra l’altre sempre, tenint en compte, que no totes cabran dins de les altres, que unes pesen més, etc.
Podem separar les diverses peces sense tenir en compte les longituds i mides sinó agrupar-les per colors, i dins d’aquest, si hi ha més d’una variació, podem ordenar-lo per la gama dels colors, per exemple, tres blaus, classificar aquests des del blau més fosc al més clar, o el contrari.









No hay comentarios:

Publicar un comentario