jueves, 24 de mayo de 2012

ACIVITAT: Organicubes

Nom del recurs:  organicubes
Edat dels destinataris: a partir de dos anys.
Descripció física del recurs:
Aquest joc lògic matemàtic està format per 48 cubs, 12 de cada color(verd,vermell,groc i blau) acompanyat de 18 làmines  dibuixades de diferents construccions, n'hi ha de més senzilles i de més difícils. A més a més hi ha suports per posar les cartes en vertical i puguin veure-les des d’un altra perspectiva
Els cubs són de fusta i d'una mida segura per evitar cap ofegament.

Presentació del material als infants:
l'educador/a presentarà aquest material en dos dies.
El primer dia presentarà només els cubs de colors i el segon dia el cubs de colors ja presentats, acompanyats de les làmines amb els dibuixos de construccions. D'aquesta manera hauran experimentat el material detingudament i podran fer una associació més directa entre els cubs i les làmines.
Més endavant l’educadora farà servir els suports de les làmines, perquè els infants observin la construcció des d’una altra perspectiva.
L’educadora presentarà aquest material de forma lúdica i atractiva.

Desenvolupament d’una sessió amb el recurs (normes d’ús i paper de l’educador):
L'educadora aprofitarà l'aula de psicomotricitat per realitzar aquest joc, un espai ampli i lliure de obstacles.
Un cop experimentat i presentat al material l'educadora en petit grup, 6 nens/es aproximadament, portarà a terme l'activitat. Deixarà a l'abast dels infants un joc per cada dos, d'aquesta manera podran explorar-lo lliurament, fent servir tot al material que desitgin i a l’hora interaccionar entre ells, i resolent dubtes que és vagin creant. L'educadora  observarà a cada infant com és va desenvolupant amb el joc i extraurà allò més important relacionat amb les nocions matemàtiques. De tant en tan els hi  anirà fent qüestions com per exemple:
   Que estàs construint?
   T'agrada aquest joc?
-          Quant colors hi ha?
-          Quants cubs has fet servit per realitzar la figura?
   T'ha resultat difícil la construcció de la figura?
   N’hi ha molts cubs?
   Tots els cubs són de la mateixa mida?
Aquestes preguntes seran opcionals, depenent l’edat i el ritme de cada infant. Aquestes qüestions  és faran amb la finalitat que ajudin a l'educador/a a entendre com s’està desenvolupant l'infant, i a quin nivell lògic matemàtic és troba.
Els infants podran fer servir les diferents làmines i escollir aquelles que ells desitgin, o també poden inventar diferents construccions sense tindre cap model de referència, poden deixar anar la seva imaginació. en aquells infants que sempre agafin la mateixa lamina per crear, l’educadora els hi incitarà tot dient:
-          No vols provar amb un altra construcció? N’hi ha moltes fes una ullada si vols, a veure si n’hi ha de divertides també.
 L’educador/a ajudarà aquells infants que demanin la seva ajuda, o resolent dubtes que als infants li sorgeixin. Sobretot respectarà el ritme individualitzat dels infants i en cap moment mostrarà pressió per aquests, al contrari haurà de fer arribar als infants que no deixa de ser un joc.
Un cop acabi la sessió, és recollirà al material i l’educador/a deixarà aquest material al abast dels infants en un racó de la classe, perquè els infants puguin dedicar el temps que vulguin en aquest racó, deixant anant la seva imaginació i creativitat.

Aplicacions pedagògiques. Objectius didàctics:
        Estructuració del espai
        Exercitar les facultats d'observació.
        Organització del espai i raonament.
        Identificar les característiques del material.
        Descriure diferents atributs que pot tindre un objecte.( en infants més grans)

Possibles variacions del joc:
 Aquest joc pot tindre diferents variants, depenent l’edat:
-          Primera variant:
Al començament del joc els infants poden fer servir les làmines com un planol, però a mesura que van adquirint pràctica els infants amb edat més avançada podran crear construccions des de la perspectiva vertical(subjectada amb el suport)i treballaran les nocions de volum. Aquest últim els proporcionarà més raonament. L’educador/a els hi ajudarà a resoldre aquests dubtes, tot posant exemples amb diferents construccions.
-          Segona variant:
L’educador/a en els infants més grans que ja poden expressar verbalment les qualitats i característiques mínimament del material, un cop acabada la seva obra d’art,  motivarà als nens/es ha expressar a la resta de companys que han creat, i com ho han portat a terme, per exemple:
-          He construït una muntanya fent servir 10 cubs de diferents colors, dos verds, quatre grocs i he posat un a sobre de l’altra.

-          Tercera variant:
Els infants que vulguin fer servir aquest racó, podran realitzar construccions en grup amb els seus companys i s’hi ho desitgen explicar les seves experiències en el procés a la resta del grup.
-          Quarta variant:
Amb aquest joc també és poden treballar altres nocions matemàtiques a part deles construccions i estructuració de l’espai, per exemple és poden fer activitats de classificació( per colors) seriació( groc,vermell,verd, blau, groc), numeració( contar els cubs, per colors, construccions)i ordenació(per colors).
Segurament que els infants per si sols ja experimentant als materials tot fent servir les diferents nocions matemàtiques.

No hay comentarios:

Publicar un comentario