viernes, 25 de mayo de 2012

ACTIVITAT: Probetes


Nom del recurs: Probetes
Edat dels destinataris: a partir dels 3 anys
Descripció física del recurs:
Aquest recurs consta de 4 recipients de plàstic transparent, oberts i graduats amb forma de probetes preparats per a la recepció de líquids.
Les probetes són de mides decreixents des dels 1000ml als 10ml.
Presentació del material als infants:

Per presentar el material als infants, els proposarem seure en rotllana i els mostrarem el material tot explicant-los que a partir del moment en que deixem el material al racó d'experimentació de la classe; quan l'utilitzin hauran d'anar en compte perquè no es trenqui.
Tot ensenyant-los-hi les probetes els direm els recipients son de plàstic transparent, que semblen de vidre però que no ho són i que si es trenquen han d'anar en compte per no fer-se mal amb els trossos de plàstic.
Desenvolupament d’una sessió amb el recurs (normes d’ús i paper de l’educador):

Com hem explicat a dalt, un com presentat el material el deixarem al racó d'experimentació que estarà col·locat al damunt d'una taula amb les seves corresponents cadires, juntament amb un parell de gerres petites plenes d'aigua.
En el moment en que els infants s'apropin al racó, l'educadora els explicarà les següents normes:
-El material ha d'estar sempre a sobre de la taula.
-S'ha de procurar que no caigui aigua al terra i mullar el mínim possible.
Els infants podran fer el racó tant asseguts a les cadires com drets, segons la necessitat i la comoditat de cadascú.
Durant el racó els infants podran passar aigua d'una probeta a un altre i veure que és el que passa amb l'aigua. Segons la probeta en la que passin l'aigua veuran que ocupa un espai o un altre, si han de posar més aigua per omplir-la o no i al mateix temps experimenten, comparen, observen i entenen el que passa amb l'objecte segons l'acció que hi facin.
L'educadora estarà atenta, serà observadora i aprofitarà el moment adequat per a fer preguntes a l'infant com:
-Què ha passat?
D'aquesta manera farà que els infants reflexionin sobre el que veuen per entendre-ho.
L'educadora estarà atenta a les necessitats dels infants i els seus interessos per tal d'anar afegint material i fins hi tot canviar l'aigua per farina o un altre.

Aplicacions pedagògiques. Objectius didàctics:

Aquest material permet a l'infant:
-Experimentar amb l’aigua i les provetes.
-Potenciar la ment del infants.
-Mesurar amb quantitats de líquid tant petites com grans
-Treballar la capacitat dels objectes fent comparacions, ordenant els recipients de petit a gran i a l’inrevés.
-Començar a familiaritzar-se amb les mesures de líquid de la vida quotidiana.
I si afegim recipients de diferents formes però amb la mateixa capacitat
-Entendre la independència entre les formes dels recipients i la capacitat dels mateixos fent comparacions i experimentant.  
Possibles variacions del joc:
 Afegir recipients amb la mateixa capacitat de les probetes però de diferents formes, com per exemple; quadrats, mes amples i baixos, gerres de diferents materials i formes, etc. Així mitjançant la experimentació, fent comparacions, omplint i buidant, podran entendre la independència entre les formes dels recipients i la capacitat dels mateixos.

Podem deixar-los les probetes per fer experimentació amb farina per tal que omplin i buidin al mateix temps que practiquen amb les quantitats molt/ poc, etc.
També poden fer servir culleres de diferents mesures per tal de treballar la mesura directa amb el líquid (aigua), fer estimacions i familiaritzar-se amb les unitats de mesura del quotidià.

No hay comentarios:

Publicar un comentario