Edat dels destinataris: A partir 1 any
Descripció física del recurs: Peces rectangulars i/o quadrades amb les mateixes dimensions. Les peces són de colors diversos per captar més l’atenció dels infants. Hi ha peces verdes, taronges, blaves i grogues. Aquestes peces estan fetes de cartró, per tant són resistents, silencioses i no pesen.
Presentació del material als infants:
Anirem a l’aula de psicomotricitat i els infants només entrar a l’aula veuran feta una torre alta construïda amb aquests maons de cartró. Els infants seuran en rotllana al voltant de la construcció i observaran quin tipus de pece és, quina mida té, quins colors observem, etc.
A més de la torre, l’educadora també haurà deixat a l’abats dels infants alguns dels maons perquè puguin comprovar el seu pes, mida i se’l puguin anar passant entre ells mentre l’educadora presenta aquest material. Mentre manipulen el material l’educadora podrà explicar que el material no és el mateix com el que fan servir amb les altres construccions, que tot i ser resistent, pot aguantar menys que les peces geomètriques de l’aula de psicomotricitat perquè es de cartró, que tot i presentar aquest material a l’aula de psicomotricitat després l’obtindran i el podran tenir a l’abast quan els infants ho vulguin en el racó de construccions etc.
Un cop finalitzada l’explicació invitarem als infants a aixecar-se i enderrocar la torre i a partir d’aquest moment, es donarà peu al joc lliure entre infants per tota l’aula.
Desenvolupament d’una sessió amb el recurs:
Després d’haver tirar la torre al terra, els infants podran jugar amb aquest material durant la sessió, on podran agrupar els maons, tirar-los, picar-los contra el terra i contra un altra maó, experimentant el que pot passar, identificar colors (una mica més endavant), jugar individualment, en parelles, etc.
L’educadora podrà observar quins jocs sorgeixen i com manipulen el material a l’hora que tindrà en compte el temps del que es disposa, anticipant l’hora de recollida i podrà intervenir en el joc dels infants sempre que aquests ho demanin, sinó farà una funció més d’observadora. En cap moment dirà el que s’ha de fer ni s’interposarà en el joc dels infants.
Un cop feta aquesta primera dinàmica, aquest recurs estarà al racó de les construccions per què l’infant experimenti i aprengui amb ell. Deixarem al infant jugar lliurament amb les construccions, sempre tenin un paper d’observadora i motivadora en la classe.
Aplicacions pedagògiques. Objectius didàctics:
utilitzen nocions lògica-matemàtiques (a través de les formes, mides, agrupacions, seriacions, classificacions). Poden agrupar per formes, per colors, per mides, fer figures, fer seriació, lògica-espacial, comparació, longitud, verticalitat, etc.
Es desenvolupa el coneixement intuïtiu de les propietats dels objectes, s' estimula l’experimentació de les relacions geomètriques, es fomenta la creativitat, la imitació i es creen situacions cooperatives i interaccions que fomenten el llenguatge i la comunicació per construir junts, per agafar algun objecte, i per tant, estimular la socialització.
Pel que ve referit a la Lògica-espaial, farem un petit insis.
Pel que ve referit a la Lògica-espaial, farem un petit insis.
A través de les seves manipulacions, l'infant descobreix les característiques dels objetes i també les seves relacions. Aquestes relacions, que permeten organitzar, agrupar, comparar, etc., No estan en els objectes com a tals, sinó que són una construcció del nen sobre la base de les relacions que troba i detecta.
La finalitat és ajudar a que el nen per mitjà d'experiències perceptives, motrius i manipulativas, desenvolupi estructures de pensament i llenguatge.
Aquest orienta als nens a la coordinación, desenvolupar les estructures espacials i el pensament lògic (ordre, forma, memòria, atenció, observació, comprovació i classificació.
A l'inici serà un espai de joc individual on el nen apilarà, agrupara i farà pinya amb el material, i així, poc a poc es familiaritzés amb conceptes de volum (gran, petit, alt i baix).
La interpretació del coneixement matemàtic es va aconseguint a través d'experiències en les que l'acte intel · lectual es construeix mitjançant una dinàmica de relacions, sobre la quantitat i la posició dels objectes en l'espai i en el temps.
La finalitat és ajudar a que el nen per mitjà d'experiències perceptives, motrius i manipulativas, desenvolupi estructures de pensament i llenguatge.
Aquest orienta als nens a la coordinación, desenvolupar les estructures espacials i el pensament lògic (ordre, forma, memòria, atenció, observació, comprovació i classificació.
A l'inici serà un espai de joc individual on el nen apilarà, agrupara i farà pinya amb el material, i així, poc a poc es familiaritzés amb conceptes de volum (gran, petit, alt i baix).
La interpretació del coneixement matemàtic es va aconseguint a través d'experiències en les que l'acte intel · lectual es construeix mitjançant una dinàmica de relacions, sobre la quantitat i la posició dels objectes en l'espai i en el temps.
Possibles variacions del joc:
Els infants podran disposar d’aquests maons de forma lliure i espontània on es desenvolupin construccions, figures i diverses seriacions, agrupacions, segons el que es vulguin experimentar.
Poden treballar els diferents colors. Agrupant-los segons on estiguin els del mateix color, fer seriacions, imitant a un model en concret o que els mateixos infants vagin provant alternatives, etc.
Durant les diferents sessions de psicomotricitat anirem introduint objectes per tal d’afavorir noves possibilitats creatives amb les construccions, així poder explorar, manipular i observar el material amb diferents elements. Per exemple: si facilitem diferents materials com cotxes o teles, l’infant podrà fer diferents carretes per on puguin passar els cotxes, o amb les teles fer tendes de campanyes. Si posem aros o rodes, els infants podran classificar o agrupar el material depenent de les seves característiques i qualitats que tinguen les construccions.
No hay comentarios:
Publicar un comentario