jueves, 24 de mayo de 2012

ACTIVITAT: Figures geomètriques amb volum

Nom del recurs: Figures geomètriques amb volum
Edat dels destinataris: a partir de dos anys.
Descripció física del recurs:
Aquest recurs consta de 6 peces geomètriques (esfera, cilindre, con, piràmide, cub i rectangle) totes elles de plàstic resistent i transparent. Estan oberts per la base i l’esfera té un furat.
Presentació del material als infants:
L’educadora aprofitant la rotllana del Bon dia, presentarà aquest material, el traurà de la caixa i els hi dirà: heu vist que hi tinc aquí, és un material nou, encara que sembli de vidre, és de plàstic i transparents (l’educadora posarà la mà darrera del cub per a que vegin que es veu el que hi ha al darrera), però heu d’anar amb compte perquè també es pot trencar. Mireu la rodona té un forat, i les altres figures estan obertes.
També els hi direm als infants que aquest material sempre estarà a l’aula amb la resta del material dins del racó sensorial, però algun dia el traurem al pati i farem una cosa especial. 
Tot seguit deixarà a l’abast dels infants aquest material perquè puguin experimentar-lo. 
En cap moment explicarà com es juga ni el que poden fer, per tal de poder observar la seva creativitat i nivell d’experimentació.
Desenvolupament d’una sessió amb el recurs (normes d’ús i paper de l’educador):
Un cop que els infants hagin experimentat aquest material, l’educadora intervindrà fet preguntes als infants, com per exemple:
- Què fas?
- Què jugues amb la rodona?
- Estàs fent construccions?
- Què poses un dins de l’altre?
- Ha cabut el triangle dins el quadrat? Com ho as fet que m’ho ensenyes?
- Què m’ajudes a fer una torre molt gran?
Deixarem que els infants facin per ells sols, i l’educadora observarà amb detall de tot el que fan amb aquest material, especialment allò relacionat amb la logico-matemàtica.
Per què aquesta activitat la pugi realitzar tot el grup, es triplicarà el nombre de material, així hi haurà el suficient i no s’hagin d’esperar si volen una figura en concret. 
Aplicacions pedagògiques. Objectius didàctics:
- Fer construccions
- Realitzar classificació (base rodona i base quadrada o formes quadrat, rodo i triangle)
- Iniciar el coneixement de l’espai
 - Aprendre nocions geomètriques
En les variacions podrem aplicar:
- Discrimina el pes (mes o menys)
- Iniciar el coneixement de l’espai
- Descobrir la quantitat
Possibles variacions del joc:
 Aquest joc pot tindre diferents variants, depenent l’edat:

Primera variació: Traurem aquest material al sorral, i l’educadora els hi dirà: us recordeu d’aquestes figures? Avui podrem jugar amb ell al sorral.
Aquí els infants podran treballar el concepte quantitat, pes. Podran observar que el poden omplir de sorra i que no tota la sorra que hi cap dins el cub també hi cap dins del prisma. Aquesta variació es farà en gran grup

Segona variació: Farem servir la taula d’experimentació, on l’omplirem d’aigua, arròs i farina. I junt amb la taula posarem les formes geomètriques. Serà similar a la variació del sorral, però aquí amb més materials i amb pesos diferents. Ja que no pesarà el mateix la rodona amb aigua que amb farina.
Aquesta variació es farà en petit grup (4 infants), ja que no hi caben tots en la taula.

No hay comentarios:

Publicar un comentario