lunes, 28 de mayo de 2012

ACTIVITAT: Balança matemàtica



Nom del recurs
Balança Matemàtica

Edat dels destinataris
A partir de 3 anys


Descripció física del recurs
Balança de fusta constituïda per una plataforma horitzontal que descansa a terra. Al mig surt un eix vertical i al final d’aquest últim hi ha una barra mòbil horitzontal, com dos braços, i de cada extrem penja un “cistell” , subjectat per fils de corda, en forma de plats.
Els pesos en aquest cas son figures de cristall de Mura, molt resistent contra cops, composats amb formes d’estels, llunes i sols de colors verds, marrons i blau clar.
És una balança no numerada ja que així evitarem confusions als infants.
(ANNEX 2)


Presentació del material als infants
El material es presentarà a la rotllana després de fer el bon dia. L’educadora portarà la balança amb els pesos i ho deixarà enmig perquè els infants tinguin un primer contacte lliure amb el material. L’únic que explicarà és le nom del recurs: és una balança i hem de tenir cura perquè no es faci malbé. Igual que els materials depenen de quins triï per aquell dia.


Desenvolupament d’una sessió amb el recurs (normes d’ús i paper de l’educador/a.
La idea principal per aquesta sessió és que sigui una activitat totalment lliure on els infants siguin els protagonistes i no s’hagi de guiar.


Un cop es presenti el material els infants tindran un espai que ells mateixos hauran escollit per posar-ho.
El que més els crida l’atenció es posar-ho al racó del joc simbòlic ja que tenen moltes coses petites i molt manipulatives on podran utilitzar la balança. Són objectes de la vida quotidiana. Primerament se’ls deixarà les peçes de murà que pesen una miqueta més i són més manejables però els podran agafar qualsevol objecte qu vulguin.
Com que l’infant ja té establertes les nocions de “més que...” i “igual que...” serà un molt bon recurs en matèria comparativa.
Amb tota aquesta activitat l’infant podrà fer comparacions sobre els pesos dels objectes proporcionats i els coneguts i establir relacions entre pes i volum i pesos de diferents formes. A més podran fer la descomposició d’una de gran en altres més petits, així com fer una seriació del més pesat al més lleuger.
L’educadora observarà el joc del nen/A i només intervindrà en el cas que algun infant vulgui ficar alguna peça que per volum no puguin o la seva seguretat estigui alterada. Per el demes serà l’infant el que guiï el seu propi joc. Si l’infant no sap que fer podrà motivar-lo a agafar algun objecte i posar-ho damunt la balança i així veure com la balança s’inclina i que passa si posem un altre objecte a l’altra braç...

Normes d’ús:
Tenir cura del material
Tenir cura de la balança que no caigui i es faci malbé.

Paper de l’educadora:
Observadora i motivadora de joc.


Aplicacions pedagògiques. Objectius didàctics
ü  Proporcionar a l’Infant un enteniment de lleuger i pesat
(concepte de pes)
ü  Iniciar als infants en els conceptes de: equilibri, relacions entre massa – volum – pes a través de les experiències.
ü  Treballar la motricitat fina, la conservació de la quantitat i la forma.


Possibles variacions del joc
Utilitzar diversos materials de la vida quotidiana veien que no tot objecte pesa sempre el  mateix ni que el pes està lligat al volum.

No hay comentarios:

Publicar un comentario