Nom del recurs
Balança Matemàtica
|
Edat dels destinataris
A partir de 3 anys
|
Descripció física del recurs
Balança de fusta constituïda per una plataforma horitzontal que descansa a terra. Al mig surt un eix vertical i al final d’aquest últim hi ha una barra mòbil horitzontal, com dos braços, i de cada extrem penja un “cistell” , subjectat per fils de corda, en forma de plats.
Els pesos en aquest cas son figures de cristall de Mura, molt resistent contra cops, composats amb formes d’estels, llunes i sols de colors verds, marrons i blau clar.
És una balança no numerada ja que així evitarem confusions als infants.
(ANNEX 2)
| |
Presentació del material als infants
El material es presentarà a la rotllana després de fer el bon dia. L’educadora portarà la balança amb els pesos i ho deixarà enmig perquè els infants tinguin un primer contacte lliure amb el material. L’únic que explicarà és le nom del recurs: és una balança i hem de tenir cura perquè no es faci malbé. Igual que els materials depenen de quins triï per aquell dia.
| |
Desenvolupament d’una sessió amb el recurs (normes d’ús i paper de l’educador/a.
La idea principal per aquesta sessió és que sigui una activitat totalment lliure on els infants siguin els protagonistes i no s’hagi de guiar.
Un cop es presenti el material els infants tindran un espai que ells mateixos hauran escollit per posar-ho.
El que més els crida l’atenció es posar-ho al racó del joc simbòlic ja que tenen moltes coses petites i molt manipulatives on podran utilitzar la balança. Són objectes de la vida quotidiana. Primerament se’ls deixarà les peçes de murà que pesen una miqueta més i són més manejables però els podran agafar qualsevol objecte qu vulguin.
Com que l’infant ja té establertes les nocions de “més que...” i “igual que...” serà un molt bon recurs en matèria comparativa.
Amb tota aquesta activitat l’infant podrà fer comparacions sobre els pesos dels objectes proporcionats i els coneguts i establir relacions entre pes i volum i pesos de diferents formes. A més podran fer la descomposició d’una de gran en altres més petits, així com fer una seriació del més pesat al més lleuger.
L’educadora observarà el joc del nen/A i només intervindrà en el cas que algun infant vulgui ficar alguna peça que per volum no puguin o la seva seguretat estigui alterada. Per el demes serà l’infant el que guiï el seu propi joc. Si l’infant no sap que fer podrà motivar-lo a agafar algun objecte i posar-ho damunt la balança i així veure com la balança s’inclina i que passa si posem un altre objecte a l’altra braç...
Normes d’ús:
Tenir cura del material
Tenir cura de la balança que no caigui i es faci malbé.
Paper de l’educadora:
Observadora i motivadora de joc.
| |
Aplicacions pedagògiques. Objectius didàctics
ü Proporcionar a l’Infant un enteniment de lleuger i pesat
(concepte de pes)
ü Iniciar als infants en els conceptes de: equilibri, relacions entre massa – volum – pes a través de les experiències.
ü Treballar la motricitat fina, la conservació de la quantitat i la forma.
| |
Possibles variacions del joc
Utilitzar diversos materials de la vida quotidiana veien que no tot objecte pesa sempre el mateix ni que el pes està lligat al volum.
|
En aquest bloc podreu trobar tota la informació relacionada amb la matemàtica manipulativa en l'ambit de l'educació infantil. També disposa de una sèrie de recursos i enllaços que poden afavorir la vostra recerca.
lunes, 28 de mayo de 2012
ACTIVITAT: Balança matemàtica
Suscribirse a:
Enviar comentarios (Atom)
No hay comentarios:
Publicar un comentario