jueves, 24 de mayo de 2012

ACRIVITAT: Cilindres sonors

<><>
CILINDRES SONORS

Edat dels destinataris:
3-4 anys aproximadament.
Descripció física del recurs:

Aquest recurs consta de dues capsetes de fusta i cadascuna conté sis cilindres de fusta natural. Una capsa té les tapes de color vermell i l’altra de color blau. Cada cilindre conté una petita quantitat de diferents substàncies tals com: sal, arròs, cigrons o alguna altra classe de llavor seca.
Cada cilindre amb tapa vermella va relacionat amb un de la tapa blava i ambdós produeixen el mateix so ja que contenen les mateixes substàncies en el seu interior.


Presentació del material als infants:

Aquest recurs es trobarà situat en un racó de l’aula. Així que serà el propi infant el que decidirà quan anar a jugar amb ell. El primer dia l’educadora presentarà als infants el recurs en gran grup. Realitzarà amb els infants una gran rotllana al centre de l’aula i els mostrarà el material. Desprès amb la interacció amb els infants anirà descobrint els diferents sons que aquests fan i l’agrupació per parelles dels diferents cilindres.
Una vegada finalitzada la presentació explicarà als infants on es trobarà situat el material per tal que ells puguin usar-lo quan els vingui de gust.

Desenvolupament d’una sessió (normes d’ús i paper de l’educador):

El recurs presentat als infants esta pensat per tal que juguin d’una manera individual o en petit grup. Desprès que l’educadora ha presentat i explicat als infants els cilindres sonors aquests passen a situar-se en un racó de l’aula. Els infants decidiran voluntàriament quan volen fer-ne us. I seran ells mateixos els que s’aniran regulant ja que si hi ha algun grup fent us no podran anar a jugar ells sinó que hauran d’esperar que aquest acabi.
El joc consistirà en que l’infant ha de trobar els parells de cilindres que contenen el mateix soroll. Per fer-ho haurà de sacsejar-los, escoltar i distingir els diversos sons.
Un cop han finalitzat la distinció del so haurà de graduar els cilindres del so de més suau a més fort o a la inversa.
L’educadora realitzarà un paper d’observació acompanyant a l’infant en el seu joc però sense interactuar amb ell. Només ho farà si l’infant li demana ajuda o si per qualsevol circumstancia l’educadora ho creies convenient.


D’altra banda l’educadora ha de conscienciar als infants de la importància de fer bon us al material didàctic, és a dir, de respectar-lo i emprar-lo amb molta cura.

Aplicacions pedagògiques. Objectius didàctics:

Que l’infant sigui capaç de:
·         Distingir els diferents sons,  sorolls i tons.
·         Explorar el mon que l’envolta a través del sentit de l’oïda.
·         Associar els diferents sons, sorolls o tons distingits.
·         Agrupar els sons de suau a fort i a la inversa.
·         Comportar-se dins l’aula segons les normes socials establertes.

Possibles variacions del joc:

Una possible variació del joc és que l’infant realitzi el joc amb els ulls tapats. Aquesta variació es duria a terme amb infants més grans ja que el joc passaria a ser més complicat. Els infants si tenen els ulls tapats no distingeixen els cilindres vermells dels blaus i l’associació tindria una major dificultat.
D’altra banda cal esmentar que amb aquesta variació també es treballa el sentit del tacte ja que han de palpar i reconèixer els cilindres amb els dits.

No hay comentarios:

Publicar un comentario